Ja, het gaat inderdaad ook hier nu even over Zwarte Piet. Maar dan anders. Ik vraag me iets heel erg af. Denk je met me mee?

Stel: het is donderdag 5 december 2013. Je staat op. Vandaag is een bijzondere dag! Je gaat namelijk Sinterklaas vieren.

En die Sint, die houdt de gemoederen flink bezig. Heel het land is al een tijd in de ban van zijn komst. Etalages zijn versierd, er hangen overal lichtjes. In de winkels en op de radio hoor je Sinterklaasliedjes. Mensen zijn wat vrolijker, wat opener. Je houdt van deze tijd. Het lijkt of alles en iedereen vriendelijker en warmer is. Mensen hebben wat meer aandacht voor elkaar.

Iedereen is in een staat van verwachtingsvolle opwinding. Overal zie je kindjes met rode wangen en grote ogen. Dat komt door het gure weer en de strenge wind, maar ook omdat het vandaag allemaal gaat gebeuren. Zijn ze lief genoeg geweest? Zullen ze beloond worden met kadootjes en snoepgoed? Wat zullen ze vinden in hun schoen als ze van school thuiskomen?

’s Middags ga je natuurlijk de stad in. Daar heb je vrij voor gekregen. De Sinterklaastraditie is namelijk zo belangrijk voor Nederland, dat dat gewoon kan. Bovendien wil je baas ook gewoon met zijn kleine de sint en zijn hulpjes komen verwelkomen. En daar komen ze dan! Je ziet een grote stoomboot, de sint op zijn schimmel. Zijn hulpjes, vrolijk, druk, kleurrijk. Het zijn mannen en vrouwen, ze zijn groot, klein, dik en dun. Ze hebben blauwe, bruine en groene ogen. Ze hebben ronde ogen en amandelvormige ogen. Hun huidskleur is wit, bruin, geel, zwart en alles wat er tussenin zit. Ze hebben blond haar, zijn kaal, hebben een hoofddoek. Op hun gezicht en op hun kleding zijn roetvegen te zien; ze gaan immers door het hele land door de schoorsteen om kadootjes te bezorgen. Ze slepen zakken vol kadootjes en snoepgoed mee. Als ze van de boot komen, barst het feest, begeleid door een orkest of misschien wel een draaiorgel, los. Iedereen is blij. De pieten delen een aai over de bol, snoep en kleinigheidjesuit. De kinderen zijn onder de indruk en reuze blij. En toegegeven, de volwassenen genieten met zijn allen even hard. Het is koud, maar dat maakt niet uit. Iedereen gloeit een beetje.

Zelf ga je hierna naar je familie, waar niet alleen de kleintjes verwend worden. Je hebt wekenlang gezwoegd op een originele surprise met een bijbehorend gedicht. Een beetje plagend en stout, maar goedbedoeld. Je hoopt dat het in de smaak valt. Anderen spelen het zogenaamde dobbelspel. En dan heb je natuurlijk ook nog mensen die niet aan de feestelijkheden meedoen. Die zich door de regen en kou naar huis haasten om gewoon lekker warm en droog thuis te zitten. Met lekkernijen als warme chocolademelk en pepernoten op de bank hangen. Want ook dat is een belangrijk onderdeel van dit feest.

Wat valt je op aan de geschetste situatie? Voel het anders, raar? Herken je je land, jezelf hierin? Kun je nog gewoon ademhalen bij de gedachte van dit feest of is het helemaal afgelopen met je? Zijn al onze tradities, normen en waarden, de ziel van ons land verloren gegaan? Begeven de dijken het spontaan, krijgen we een sprinkhanenplaag, zal de rest van de wereld niks meer met ons godvergeten kikkerland te maken willen hebben?

Ik durf het te betwisten. Ik schetste zojuist een situatie welke wij met zijn allen in een mum van tijd, met heel weinig moeite, kunnen creëren. Een gezellig Sinterklaas; een ware volksviering die kleuren, maten, geloven, talen, klasse, gewicht en seksuele en politieke voorkeuren overstijgt. Een traditie waar we met zijn allen werkelijk trots op kunnen zijn. Die verbindt. Die saamhorigheid bevordert, weetjewel, dat magische gevoel dat we elke twee jaar heel eventjes ervaren en waarvan we niet weten waar het vandaan komt en hoe we het moeten omschrijven maar dat maakt niet uit want het voelt zo goed van binnen? Ja, ik doel op de grote voetbalevenementen. Dan dossen we ons toch ook met zijn allen uit in oranje en de nationale driekleur? Die, heel Hollands, gezellig is. Iets waar we met zijn allen zo naar snakken in de gure, koude wintertijd. Even lekker gek doen met zijn allen en de alledaagse sores vergeten, iets wat wij nu heel goed kunnen gebruiken in deze toch zware tijd van bezuinigingen.

Mijn vraag is: waarom kan dit niet? Wat is er nou echt op tegen? Ik denk en denk en ik kom er maar niet op.  Is dit nou werkelijk zo moeilijk en eng? Waar zijn we eigenlijk bang voor?  Let wel, ik noem bewust geen discriminatie en slavernij. Ik hoef niet een zoveelste zinloze discussie over intenties of herkomst. Die ben ik al voorbij en beu en vind ik weinig constructief, integendeel. ‘Grapjes’ over werk, apen en oprotten mag je best plaatsen. Ik zal ze onherroepelijk wissen, dat wel. Of je met naam en toenaam aan de schandpaal nagelen, dat kan namelijk allemaal als je de baas bent op een site en precies kunt zien wie wat doet.  Ik zie graag oplossingen. Laten we vooruit kijken. Zodat we, als de zomer voorbij is (als we die überhaupt al hebben gehad), vanaf nu niet met zijn allen al bang of moe of boos zijn en in de clinch gaan, maar we gewoon echt eventjes zorgeloos met zijn allen een feestje kunnen voorbereiden en gaan vieren. Een feestje waar alle kindjes aan mee kunnen doen zonder bijsmaak. Want om de kinderen gaat het immers. Toch? Kunnen wij als volwassenen ons weer bezig houden met ‘belangrijkere dingen’.

Dit artikel staat in de categorie Anouk, Life.

22 Responses to “Vraag aan al mijn landgenoten”

  1. Sylvia

    Ik vind het zo jammer dat er elk jaar weer zo’n soort donkere schaduw rondom het Sinterklaas gebeuren hangt. Dan wil ik stiekem nog terug naar de tijd dat ik nog in die goede oude man geloofde..

  2. Tommy

    Ik denk dat je heel goed schetst hoe het sinterklaasfeest met minimale aanpassingen gevierd kan worden, zónder dat mensen van Afrikaanse afkomst aan de slavernij of sociale ondergeschiktheid herinnerd worden. Op hun blonde, rode, bruine, whatever, haren zouden ze ook verschillende hoedjes/petjes moeten kunnen dragen ipv de baret met veer die, in combinatie met zwarte vegen op het gezicht, tóch misschien weer te veel op de traditionele zwarte pieten zou gaan lijken. Ook de knalrode lippen moeten achterwege blijven. Ik denk dat er voor de kindjes niets aan impact verloren gaat. Prima voorzet, Anouk!

  3. Stephen

    1: Het Sinterklaasfeest is misschien het laatste en enige culturele traditie waar Nederlanders zich mee identificieren en onderscheiden.
    2: “Toegeven” zou betekenen dat je erkent dat het ‘fout’ is of was en dat het hek van de dam is, want waar leg je de grens voor het volgende verbod? Wat als iemand aanstoot neemt aan Jip en Janneke, gaan we dat dan ook ter discussie brengen?

  4. elisabeth

    het gediscrimineerd voelen is iets wat bij de mens binneninzit daar heeft het feest van sinterklaas en zwarte piet niets mee te maken als men een stok wil om mee te slaan is er altijd wel een stok te vinden. wat wordt aangegeven als discrimerend omdat piet zwart is komt door de denkbeeldige schoorsteen waar hij door heen worstelde om de ouwe man te helpen met de cadeautjes. dat hij zon baret op heeft stamt uit de tijd van oud turkije waar de slaafkinderen meestal moren waren die sinterklaas heeft gered. iedereen wil een multiculturele samenleving maar waarom moet dan dit feest aangepast worden omdat de mensen die zich er aan storen zich daarna wel weer ergens anders aan gaan storen. als je hier mee begint kan je ook de hele nederlandse taal wel gaan aanpassen begin daar dan eerst eens mee want daar zitten wel vaak negatieve woorden bij zoals op de zwarte lijst staan, of zwartrijder (nooit begrepen waarom dit zo heet hoor)
    laat de kinderen hun kinderfeest behouden en degene die zich daar aan storen doen er niet aan mee. zoals met kerst en chanoeka of t suikerfeest. betrek het nou niet op n zwart (daar is die weer) verleden van nl wat totaal los van staat.
    de volwassenen moeten eerst maar eens leren van de kinderen die zien op die leeftijd geen huidskleur verschil daar worden ze later op geattendeerd door de maatschappij, jij en ik. dus handen af van het sinterklaas feest volwassenen het is van de kinderen
    en sinterklaas zonder zwarte pieten is geen sinterklaas feest

  5. Anouk

    Jip en Janneke met Zwarte Piet vergelijken is zo flauw. Net als de blanke vla en bruine boterham die ineens overal om je oren vliegen. Ik ga daar niet eens een inhoudelijk antwoord op geven. Overigens: Nederlanders? Niet te verwarren met autochtonen denk ik. We zijn allemaal Nederlanders (uitzonderingen daargelaten). Nederland is van zichzelf ook vrij traditie- en identiteitsloos. Daar zouden we nu juist vorm aan kunnen geven. Met iedereen die we hebben. En als redelijk denkend mens zou je de traditie zoals we die nu kennen gewoon niet eens hoeven willen voortzetten.

    Elisabeth. Lezen is een kunst. Ik heb geen ‘les’ in wat Piet wel en niet is nodig; wij weten met zijn allen heel goed wat hij is. Erg kinderachtige en kortzichtige vergelijkingen maak je die de plank volledig misslaan.

    Waar men nu zo bang voor is, dat kan of wil niemand beantwoorden….

    Dank voor je antwoord Fenneke; goeie optie!

    Tommy: Dank. Voor mijn part wordt Piet goud met glitters. Of we gaan naar Pieten ook in oranje en met de driekleur. Ik denk dat we met zijn allen heeeeeel creatief kunnen zijn. En ik kan je vertellen dat niet alleen mensen uit de Afrikaanse diaspora gekwetst zijn of zich schamen hierdoor/hierom. Daar val ik zelf ook niet onder :)

    Sylvia: vind ik ook jammer. Daarom moeten we er ook met zijn allen verantwoordelijkheid voor nemen. En ik zou graag zien dat álle kinderen warme herinneringen aan Sint en Piet zouden kunnen hebben.

  6. Stephen

    Ik vind het flauw om de onderliggende vraag te negeren: Waar leg je namelijk de grens?

    Ja “Nederlanders”. Mensen die zich Nederlands voelen en zich onder andere identificieren met die paar dingen waaronder het sinterklaas-feest, want dat hoort erbij, inclusief Zwarte Piet aangezien niemand uit de tijd stamt dat er nog geen Zwarte Pieten waren. Dat is niet identiteitsloos zoals jij dat noemt integendeel, de discussie bewijst maar weer hoe gevoelig dit ligt.

    Men moet overigens oppassen (in het algemeen) met tornen aan andermans identiteiten. Dat zijn zaken waar mensen oorlogen om voeren. Zie de wereld.

  7. Stephen

    Overigens:
    “Daarom moeten we er ook met zijn allen verantwoordelijkheid voor nemen.”

    Waar moeten wij verantwoordelijkheid voor nemen?

  8. Anouk

    Sinterklaas is niet niks, het is een heel instituut. Je ontkomt er niet aan. Dat is met weinig andere dingen te vergelijken. Vind ik dus ook zinloos, dat is allerlei dingen erbij halen (uit angst?) om het niet te hebben waarover we het hebben. De grens zullen we ook weer met zijn allen moeten bewaken. Daar hebben we ook wetten en common sense voor. Maar is bang zijn dat er allerlei nieuwe eisen volgen een reden om dit niet aan te pakken? Nee, denk eerder een excuus. En een middel om vooral niets te hoeven doen en de ander te willen smoren. Mochten er andere eisen/klachten komen, dan kunnen we die ook weer bekijken. Dat is nu eenmaal een consequentie van een multiculti-samenleving. We moeten het met elkaar doen en met elkaar oplossingen vinden.

    Juist het idee dat (alle) Nederlanders zich moeten kunnen identificeren met een/dit feest, wat een volksfeest heet te zijn, staaft het idee om iedereen erbij te betrekken en niemand uit te sluiten. Tradities zijn geen vaststaande dingen; zij gaan met de tijd mee. Nog steeds zie ik niet waarom dat in dit geval niet zou kunnen. Volgens mij winnen we daar alleen maar mee. Die identiteit gaat ook niet ineens verloren als een onderdeel van een feest wat verandert. Sterker nog; juist dit onderdeel is al eerder veranderd, geheel naar de toen heersende tijdsgeest.

    Als je je identiteit wilt verlenen aan het stelselmatig en opzettelijk (want dat is het als je intussen beter weet) anderen blijven kwetsen, zit het niet goed met een volk. Ik weet in ieder geval dat mijn dagelijks leven, persoonlijke of Nederlandse identiteit niet van de karikatuur Zwarte Piet afhangt. En nogmaals: wat gaat er nu helemaal anders worden aan de dagelijkse realiteit, als we zwarte piet een update naar deze eeuw geven?

    Wij moeten verantwoordelijkheid nemen om een volksfeest en traditie zo te vieren waarbij iedereen fijn mee kan doen. En om elkaar niet voor rotte vis uit te maken.

  9. Bo

    simpel mooi, aanpassen en in het midden elkaar vinden. Nederland is eigenlijk zo mooi.

  10. Stephen

    Je doet hier een paar foute veronderstelling die volgens mij duidelijk onderstrepen waar de tegenstanders van #zwartepiet de plank flink mee mis slaan en zich ook de nodige woede op de hals halen.

    Allereerst ging het niet om de vergelijking. Het ging om het verleggen van de grens. Jip en Janneke worden ook zwart afgebeeld, als iemand daar aanstoot aan neemt moeten we dat meteen serieus nemen? Of zijn mensen dan ook “bang’? Volgens jou zijn er wetten en gezond verstand die ons daar tegen moet beschermen. Ik denk dat je behoorlijk naief bent als je daar in gelooft. Waar zou dat uit moeten blijken? Heb je wel eens naar de geschiedenis gekeken? Heb je gezien hoe wetten tot stand komen en ingevuld worden? Dat zijn echt geen garanties kan ik je verzekeren.

    Ten tweede doe je de veronderstelling dat mensen de discussie over Zwarte Piet niet willen aankaarten uit een soort angst of excuus om verantwoordelijkheden te ontwijken.
    Hier ga je dus van het slechte van mensen uit. Daar maak je nooit vrienden mee. Wel eens bedacht dat mensen gewoon veel waarde hechten aan culuur en traditie? Wel eens bedacht dat niet iedereen, zoals sommigen even overtuigd is van het zogenaamde kwade of racistische wat van Zwarte Piet uit gaat? Wel eens bedacht dat een meerderheid het gewoon een leuk kinderfeest vind zoals het is, er zelf veel positieve herinneringen aan hebben, nooit kwaad achter zochten, dit hun en andere kinderen gunnen en daarom geen zin hebben om daar wat aan te veranderen?

    “Mochten er andere eisen/klachten komen, dan kunnen we die ook weer bekijken. ”

    Ja precies! Er is dus geen grens. Vanaf hoeveel mensen die een klacht hebben gaan we het serieus nemen? En weegt etniciteit zwaarder bij het aanvoeren van een klacht? En waarom zou Jip en Janneke niet het volgende zijn?

    “Juist het idee dat (alle) Nederlanders zich moeten kunnen identificeren met een/dit feest wat een volksfeest heet te zijn, staaft het idee om iedereen erbij te betrekken en niemand uit te sluiten.”

    Wie wordt uitgesloten van het Sinterklaasfeest? Er zijn mensen die er aanstoot aan nemen en er niet aan willen mee doen, sommige Moslims, Joden, Hindoes etc. vieren het ook niet, want niet hun traditie, maar dat is wat anders als uitsluiten. Ook hier doe je een veronderstelling waar je van het kwade uitgaat.

    Juist omdat het een Nederlandse culturele traditie is, is het iets waar Nederlanders zich in en mee kunnen identificieren. Ga je daar aan tornen dan herkennen ze zich er niet meer in en is het niet meer hun traditie. Multicul betekent meerdere culturen naast elkaar. Niet een cultuur voor iedereen. Een wezenlijk verschil.

    Als iemand bv. bij jou op visite komt ga je ook niet je huis herinrichten of een deel van je persoonlijkheid onderdrukken omdat diegene er aanstoot aan zou kunnen nemen.

    “Als je je identiteit wilt verlenen aan het stelselmatig en opzettelijk (want dat is het als je intussen beter weet) anderen blijven kwetsen,”

    Ik weet niet of je je nou bewust bent dat je hier dus insinueert dat (heel veel) mensen die Sinterklaas en Zwarte Piet als culturele traditie zien sommige mensen hiermee stelselmatig en opzettelijk kwetsen? Een beetje erg kort door de bocht denk je niet? Al helemaal als je naar de aard van het feest kijkt. Het is een kinderfeest waar een ouwe zure blanke en een vrolijke neger snoep en kado’s uitdelen aan kinderen, geen rituele kruisverbranding ofzo.

    Daarbij is er nergens en nooit gezegd of hard gemaakt dat Zwarte Piet nou echt beledigend en kwetsend is. Ook dat is een veronderstelling die gemaakt wordt door een kleine groep mensen waarbij de feiten maar gelaten worden voor wat ze zijn en men vooral gevoelsmatig handelt. Ook hier lees ik nergens een feitelijk argument, maar veel best kwetsende en ongenuanceerde veronderstellingen.

    Zo is de Pietbv een knecht en geen (verwijzing naar een) slaaf. Zijn zowel de sint als de pieten karikaturen (want fantasie). Is slavernij geen racistische aangelegenheid maar hoofdzakelijk een ernstige schending van mensenrechten. De verhouding zwart-wit stond niet gelijk aan slaaf-slavendrijver, zoals vaak verondersteld wordt. Ashanti-milities maakten gevangenen tot slaaf en verkochten deze aan de Europeanen. De kroonprins van de Ashanti’s is zelfs in Nederland geweest om met de Oranjes over “handel” te praten. En ook blanken zijn eeuwen lang als slaaf gehouden. En dan laat ik maar even het hedendaags verschil in mensenrechten tussen het Westen en Afrika even buiten beschouwing. Maar goed als je begaan bent zou ik daar mn prioriteiten leggen en niet bij het afbreken van de Nederlandse cultuur, een van de progressiefste en meest verlichtste culturen ter wereld nota bene!
    Daarbij moet je ook niet denken dat als je buiten de standenmaatschappij valt je het niet beter had dan de gemiddelde slaaf bij de WIC. Een pachtboer die vooreen hongerloontje in de vrieskou van Drente een akker moet ploegen, kan je moeilijk iets kwalijk nemen over de slavernij, en zo waren het merendeel van de mensen. Bovenstaande neemt overigens niet weg dat er wel sprake was van xenofobie en de tijdsgeest niet de meest verlichtte was. Maar goed, wat dat betreft zijn we al een stuk wijzer geworden en weten we nu beter. Zou je denken.

    Noem het excuses, het zijn nu eenmaal de feiten. Net als dat Zwarte Piet een jolig clownesk fantasiefiguur is die kinderen snoep en kado’s brengt en je wel heel ver moet zoeken om daat wat kwaads in te zien.

    “zit het niet goed met een volk.”

    Over angst gesproken. Waar ben jij bang voor? Dat onderhuids racisme van het Nederlandse “volk” ineens op gaat leven ofzo? Dat slavernij weer op gaat bloeien? Waarom maak je je niet druk om mensenhandel en dat soort zaken. 880.000 slaven in Europa vandaag de dag, vooral vrouwen. Wat gaat deze discussie daar aan veranderen? Slavernij was toch zo erg?

    “Ik weet in ieder geval dat mijn dagelijks leven, persoonlijke of Nederlandse identiteit niet van de karikatuur Zwarte Piet afhangt.”

    En dus moet iedereen dat ook maar vinden en anders stellen ze zich aan? Nog zo’n lieve veronderstelling over je medemens, arrogant ook vooral. Is jouw moraal superieur dat iedereen die maar moet hanteren? Dat is namelijk wel wat je er mee zegt.

    “En nogmaals: wat gaat er nu helemaal anders worden aan de dagelijkse realiteit, als we zwarte piet een update naar deze eeuw geven?”

    Helemaal niks. De mensenrechten in Afrika blijven schrijnend. De 880.000 slaven in Europa blijven in hun benarde positie, het toch al beperkt racisme in Nederland wordt er niet minder om, hooguit erger zelfs, idem voor segegratie en xenofobie en de Nederlanders zien zich nog meer in een hoek gedreven in eigen land, iets waar jij blijkbaar geen probleem in ziet en waar wetten en common sense ons wel tegen beschermen…

    Voor de duidelijkheid ik val je totaal niet aan. Ik sta voor een open discussie en voer dat graag op het scherpst van de snede.

  11. Anouk

    Stephen,

    Ik waardeer je intelligente bijdrage en de tijd en moeite die je steekt in het opzetten van je verhaal. Ik ga er echter niet punt voor punt inhoudelijk op in; ik denk dat we ook daar geen stap mee verder komen.

    Wat ik wel kwijt wil: als er een groep mensen aangeeft aanstoot te geven aan een karikatuur met raciale kenmerken, dan is dat al het bewijs dat de figuur kwetsend is. Zeker de historie in overweging genomen. Welk (tastbaar) bewijs zouden we nog meer moeten hebben? Dat de meerderheid, nogal wiedes want zij hebben dit feest invulling gegeven en hebben die macht nog steeds, zich niet gekwetst voelt wil nog niet zeggen dat het niet kwetsend is, bedoeld of niet. Omdat jij het niet zo ervaart, diskwalificeert dat nog niet het verhaal van iemand die dat wel zo ervaart. Ik vind Zwarte Piet, en Sinterklaas als instituut die beiden erg in your face door de maatschappij gepusht worden, niet te vergelijken met iets als Jip en Janneke.

    Daarnaast insinueer je zelf behoorlijk veel en vul je veel voor mij in. Bijvoorbeeld: ‘de Nederlanders zien zich nog meer in een hoek gedreven in eigen land, iets waar jij blijkbaar geen probleem in ziet’. Allereerst: wiens land? Niemand bezit dit land. Het is van ons allemaal. Zijn de mensen die moeite hebben met deze traditie geen Nederlanders soms? Ik voel mij absoluut niet in een hoek gedreven. Ik ben echter toch echt heel erg Nederlandse. Je kunt niet heel stellig dingen over Nederlanders en wat zij voelen beweren, gezien we niet allemaal hetzelfde denken en doen.

    Als ik aangeef dat ik, als Nederlandse, mijn identiteit niet verleen aan het wel of niet opvoeren van Zwarte Piet zoals wij nu doen, dan ben ik arrogant en wil ik anderen iets voorschrijven zeg jij. Ik wil daarmee aangeven dat het dus helemaal niet zo vaststaat dat je als Nederlander je identiteit aan de vorm van dit feest verleent. Wederom: als jij stellig beweert dat sint en piet onlosmakelijk met de Nederlandse identiteit verbonden zijn ben jij net zo goed arrogant bezig.

    Nog een quote: ‘Waarom maak je je niet druk om mensenhandel en dat soort zaken. 880.000 slaven in Europa vandaag de dag, vooral vrouwen. Wat gaat deze discussie daar aan veranderen? Slavernij was toch zo erg?’
    Grappig dat je constant racisme, discriminatie en slavernij aanhaalt. Dat doe ik namelijk, heel bewust, nergens. Slavernij was en is erg, dat sowieso. Heb daar alleen nergens iets over gezegd, dus snap niet waar je het vandaan haalt. Bovendien: wat gaat jouw bijdrage aan deze discussie aan die 880.000 moderne Europese slaven doen? Je vergelijkt weer, totaal onnodig, appels met peren. Of ik geen betere dingen te doen heb dan me hierom druk maken: die vraag kan ik net zo goed aan jou stellen. En daarmee aan iedereen die zich in deze discussie mengt. Hebben we met zijn allen dan niks beters te doen? Natuurlijk maak ik me druk en ook sterk voor veel andere zaken. En zelfs als dat niet zo was; maakt dat enig verschil in de legitimiteit of relevantie van deze discussie? Het is en/en, niet of/of. Als ik een volgende keer iets zeg over bijvoorbeeld, ik noem maar wat, het donorschap, dan wil dat ook nog niet zeggen dat ik verder nergens over wakker lig. We hoeven ook niet allemaal dezelfde prioriteiten te hebben. Voor degenen die ergens mee zitten is dat belangrijk; daar hoeven anderen geen orde van belangrijkheid in te maken.

    Je kunt graag de discussie op het scherpst van het snede willen voeren, maar ik denk dat je je ook mag afvragen of je niet de discussie om het discussiëren voert en of je een dialoog wilt of je gelijk/winnen.

    We kunnen ellenlang quotes van elkaar uit het verhaal oppikken en dan een getouwtrek beginnen, maar ik heb daar niet zo’n zin in eerlijk gezegd. Ik ben de felheid in de discussie en die jij ook tentoonstelt, beu. Ik heb vooropgesteld vooral benieuwd te zijn naar waarom een aanpassing zo erg zou zijn en dat ik niet de zoveelste discussie over intenties en oorsprong wilde voeren. Daartoe heb ik me gedeeltelijk nu wel laten verleiden. En omdat je je ‘battles moet picken’ zeg ik bij dezen: let’s agree to disagree. We zullen zien wat de toekomst ons moge brengen :)

  12. Stephen

    “als er een groep mensen aangeeft aanstoot te geven aan een karikatuur met raciale kenmerken, dan is dat al het bewijs dat de figuur kwetsend is.”

    Nee, dat is het punt juist. Het zegt in eerste instantie iets over de gevoeligheid van die mensen. Zeker als je niet verder kijkt dan je neus lang is. Want nogmaals. Waar leg je de grens? Ga je alle, de meest belachelijke verzoeken ook inwilligen?

    Ik voel mij gekwetst door de wijze waarop Jip en Janneke worden afgebeeld. Wat nu? Is dit dan bewijs dat die figuren kwetsend zijn?

    “Zeker de historie in overweging genomen.”

    Als je de historie in overweging wilt nemen dan moet je ook naar alle feiten kijken en het hele plaatje bekijken. Niet alleen een zijde, dan ben je geen haar beter, namelijk.

    En dan kan je dit ook niet zeggen:

    “en dat ik niet de zoveelste discussie over intenties en oorsprong wilde voeren”

    Want je bent met het pleiten tegen Zwarte Piet degene die hier het verband tussen legt.

    “Allereerst: wiens land? Niemand bezit dit land. Het is van ons allemaal. Zijn de mensen die moeite hebben met deze traditie geen Nederlanders soms?”

    Ja dat kan je inderdaad afvragen. Of het zijn kosmopolieten of het zijn mensen met andere culturele achtergronden dus is het niet hun identiteit die ze aanvallen. |Waarom ik mij er zo druk om maak is dat door deze discussie aan te zwengelen je Pandora’s doos openzet door iets wat aanvankelijk nobel en vooruitstrevend lijkt maar in de praktijk een groot probleem om niks maken betekent en ondertussen andere urgentere problemen negeert. Dat is niet iets wat ik ga zitten afwachten.

    Nog een ding:

    “Als ik aangeef dat ik, als Nederlandse, mijn identiteit niet verleen aan het wel of niet opvoeren van Zwarte Piet zoals wij nu doen, dan ben ik arrogant”

    Nee, nu betrek je het op je persoon, dat was niet wat ik er mee wilde zeggen. Het is wel arrogant (in zijn algemeenheid) te veronderstellen dat hetgeen wat voor jou opgaat ook voor anderen op zou moeten gaan, zeker wanneer je suggereert dat degene die dat niet doen er (bewust) een racistisch signaal mee afgeven. Ik beweer dus niet dat het per definitie onlosmakelijk verbonden is, maar dat dit wel voor sommigen (best wel veel) mensen geldt, evenals het tegenovergestelde dus.

  13. Tommy

    Stephen, wees nou eens redelijk. Erken dat wij met onze VOC en slaventransporten aardig koloniaal en racistisch bezig zijn geweest. Erken dat wij nog geen 70 jaar geleden politionele acties in het toenmalige Indië voerden en mensen om hun huidskleur uitmoordden en vernederden. Hetzelfde vond plaats in Fort Zeelandia, Suriname. Erken dat gekleurde mensen in Nederland nog steeds vaak onderop de stapel komen te liggen igv sollicitaties. Erken dat iedereen – op TV of op straat – het zo ‘grappig’ vindt om het Surinaamse accent na te doen. Is het dan zo gek dat negroïde mensen even hun gevoel voor humor kwijt zijn als rond 5 december dom rondspringende, surinaams kretende, geblackfacede, knalrood gelipte, serviele knechten in het straatbeeld verschijnen? Accepteer dat niet JIJ als bevoorrecht witmens dit zo voelt, maar WEL die ander die model heeft gestaan voor de pietenkarikatuur. Empathie heet dat.

  14. Stephen

    Redelijk betekent dat je nuance aanbrengt en naar de feiten kijkt in je overwegingen. Dat betekent dus niet dat je klakkeloos een kant gaat opwijzen.

    Als je redelijk bent erken je dus dat de slavernij meerdere kanten heeft. Dat het niet zo simpel is dat zwart het slachtoffer was en wit de dader. Integendeel. zowel zwart als wit waren daders als slachtoffers. Het waren tijden dat mensenrechten niet bepaald iets was waar men zich bewust van was.
    Dan erken je dat aan de politionele acties enorme slachtpartijen zijn voorafgegaan op onschuldige burgers.
    Erken gewoon dat werk krijgen niet meevalt, en dat je kleur daar niks mee te maken heeft. Tenzij je je er bij de pakken neer wilt zitten.
    Wat is er mis met een Surinaams accent grappig vinden Jandino en Raymann zijn er populair mee geworden.
    Erken gewoon dat elke medaille twee kanten heeft en dat de wereld niet zwart wit is. Erken gewoon dat Sinterklaas met Zwarte Piet een kinderfeest is waar geen enkel kwaad van uit gaat en ik durf zelfs te zeggen positief bijdraagt aan allerlei zaken.

  15. Janet

    Als piet door de schoorsteen komt, waarom zingen we dan ; ook al ben ik zwart ALS ROET, ipv ook al ben ik zwart door roet?

    Waarom heeft piet dan wel een schoon pakkie aan, maar is zn gezicht behoorlijk vies door roet? We leren onze kinderen toch dat ze zich elke dag goed moeten wassen onder de douche? Waarom is hij dan een viezerik?

    Mijn zoon is 6 en stelde mij dus pas geleden de vraag waarom piet zwart was, want je doucht toch elke dag? Ik heb hem toen verteld over het verleden en hoe de verhoudingen waren. Ik kan hem moeilijk vertellen dat Nederlanders zulke smeerlappen zijn die niet douchen. En het schoorsteen verhaal, daar hoef ik niet mee te komen. Want wij hebben nooit een schoorsteen gehad, en sint en piet leggen de pakjes neer voor de deur. Hoeft hij ook niet vies van te worden.

    Toen wij klein waren thuis, bonkte de Nederlandse buurman bij ons op de deur terwijl wij al vol verwachting zowat voor de deur lagen met zijn drieën. Wij zagen toen witte handen op de deur kloppen (deur had ook glas) mijn moeder vertelde toen al, dat piet niet zwart was omdat hij niet meer door de schoorsteen hoefde omdat niemand die meer had. Nou dat geloofden wij ook gewoon. En dat was 20 jaar geleden. Waarom kunnen wij dan nu geen pieten van allerlei nationaliteiten hebben? Pieten van Chinese Poolse surinaamse Nederlandse Indiase en allerlei andere nationaliteiten? Pieten die gewoon hulp pietjes zijn, en vrijwilligerswerk doen omdat ze de sint willen helpen, niet omdat ze een knecht zijn.

    Men sluit de ogen voor het verleden, maar de details laten toch echt zien dat men alsnog de slavernij in ere wil houden.

  16. Stephen

    Omdat de Sint altijd knechten gehad Janet en vanaf 1850 werden die als mooren voorgesteld, die waren zwart, dat is sindsdien de traditie. De traditie dat er iets door de schoorsteen komt is nog veel ouder en zelfs naar Keltische en Germaanse tradities te herleiden. De tijd heeft de rest gedaan.

    Om dan meteen te gaan roepen dat dit een uiting is van racisme en een soort diep verlangen van de Nederlanders naar de slaventijd is behalve kortzichtig voor ook behoorlijk kwetsend en beledigend.

    • Manuela

      Status van Glaze English of FB:

      Good morning Facebook, Let me First Start by saying, I am Bi Racial My Mom is Black and My Dad Is white. In My family you will find Jews, Muslims, Hindu’s and Catholics. Once upon a time a man named Adolf Hitler had an idea that he, in his mind believed to be right. Adolf preached his idea so intensely it resulted in the slaughter of 6 Million Jews. At the time of and during this slaughter many Germans and Hitler Supporters believed there was nothing wrong with what he was trying to do, but the rest of the world disagreed! The war was won and Hitler was killed.
      Since the end of the war, we show our respect as each year to the 6 million Jews and Soldiers who lost there lives during this massacre. To the world and most Dutch people “The swastika” (Nazi Symbol) will forever be seen as a reminder of Hate and Death. If you were to ever ask a Jew what “The swastika” means to them they will probably tell you it reminds them of a their Grandparents and Great Grandparents who were made to feel less than Human and Slaughtered because one man spread an idea of hate camouflaged into an idea he was just protecting his country and traditions.

      So my Question is this….. How can Dutch People acknowledge and show empathy towards the Jews every year about the Holocaust but sit up here every December 5th and promote a symbol that Reminds Black people about 400 years they were used as Slaves, Raped and Slaughtered?
      I have Lived in The Netherlands for over 20 years and I have never been cool with Zwarte Piet Zwarte Piet is Racisme for me I have always seen it for what it is, which is a very slick was to program racism and classicism into innocent children of all colors and watch them grow apart as the years go by creating an unspoken rule and climate for everybody to know their place. You don’t need to be Jewish to Know that “The swastika” (Nazi Symbol) ain’t right and you shouldn’t have to be Black to know Zwarte Piet ain’t right.

      So my message to great Dutch People of all Colors, Races and religions is …. its time to Wake Up and Don’t let the cowardly, Ignorant Racists who created this mind trick of Zwarte Piet convince you that you are protecting the tradition of Sinterklaas, when acutely they are just using you to protect an age old tradition of racism and classism from beyond their graves. Glaze English – 2013 “Like and Repost” if you advocate Love and Equality.

  17. Manuela

    Ik was erg geinteresseerd aan het lezen. Ben het met Anouk eens, maar vond het fijn om ´intelligente´reacties van voorstanders van ZP te lezen ipv ´oprotten naar je eigen land´.

    Ergens bleek dat de reacties toch niet per se zo intelligent zijn als ik dacht. Ben dus gestopt met lezen, want Stephen… ´een vrolijke neger´??? Dat is dus een groot deel van het probleem. Het feit dat de autochtone Nederlander de traiditie wil behouden en zegt dat ZP geen racisme is, want het is gewoon iemand die zwart is van het roet. Jouw ´neger´ uitspraak maakt duidelijk dat jij net zo goed als elke andere voorstander dondersgoed weet dat het karikaturen van negers betreft.

    En je kan zoveel aanhalen als je wil over de slavernij en de verstandsverhoudingen toen en wie wat deed. Het gaat om wat er vandaag de dag gebeurd. Want slavernij is wereldwijd afgeschaft (en nu niet ingaan op het feit dat het nog gebeurd… het gaat om het feit dat het illegaal is). En ondanks wie er toen slavendrijvers waren (blank, zwart, rood, geel), Nederland is het enige land dat vasthoudt aan een traditie die niet geheel los staat van die zwarte pagina in de geschiedenis van ONS land. En al zou het er geheel los van staan, dan nog slaat het nergens op dat ZP een karikatuur is van een neger wanneer het om Spanjaarden? gaat die zwart zijn van het roet.

    Ik heb niet verder gelezen, want ik vond ´vrolijke neger´ een goede samenvatting van hoe jij ZPwerkelijk ziet, ook al zeg je er geen kwaad in te zien.

  18. Stephen

    Manuela

    Moet je mij toch uitleggen waarom het feit dat ZP een neger is het meteen racisme maakt? Ik weet niet of je het ziet, maar zowel de Sint als Piet zijn twee karikaturen. Negers noch blanken lopen er doorgaans zo bij of gedragen zich zo. Net als dat Bassie en Adriaan twee karikaturen zijn. Alleen omdat ZP zwart is gaan men de dingen ineens anders wegen en bekijken. Weet je hoe dat heet?

  19. Manuela

    Omdat als ZP zwart van roet is hij geen neger is. Je kan niet in 1 adem zeggen dat hij zwart van roet is, en dan zeggen dat het een neger is.
    Daar gaat iets mis of niet?

  20. Sue

    Eigenlijk vind ik die vergelijking met Jip en Janneke niet eens zo gek. Ik denk dat het allemaal echt begon met de negerzoen, en nu dus zwarte Piet. Wat volgt zijn de jodenkoeken, zigeunersnitzels, afrikaantjes, moorkoppen, Duo-Penotti, brownies, patatje oorlog etc etc.. Ik zal er in ieder geval niet raar van opkijken als dat in de toekomst ook moet veranderen omdat mensen zich daar niet prettig bij voelen.

Leave a Reply

Bulk Email Sender